پایگاه شاگردان آیت‌الله العظمی سید کمال حیدری

پایگاهی برای بازنشر دروس آیت‌الله العظمی سید کمال حیدری و اطلاع‌رسانی اخبار بیت معظم له

پایگاه شاگردان آیت‌الله العظمی سید کمال حیدری

پایگاهی برای بازنشر دروس آیت‌الله العظمی سید کمال حیدری و اطلاع‌رسانی اخبار بیت معظم له

پایگاه شاگردان آیت‌الله العظمی سید کمال حیدری

آیت‌الله العظمی علامه سید کمال حیدری (مد ظله العالی) یکی از مراجع دینی ساکن قم هستند.
ایشان قائل به محوریت قرآن کریم و مداریت سنت معصومین (علیهم السلام) در استنباط از منابع دینی بوده و همچنین معتقدند که مرجع دینی باید مجتهد و صاحب‌نظر در کلیۀ علوم و معارف اسلامی از جمله فلسفه، کلام، تفسیر، فقه، اصول، اخلاق و عرفان باشد.
همچنین آیت‌الله العظمی حیدری (مد ظله العالی) پشتیبان رهبر معظم انقلاب، امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) هستند و خودشان برادر دو شهیدند که در عراق توسط صدام به مقام شهادت رسیدند.

طبقه بندی موضوعی

بایگانی

اهل سنت اگر می‌توانند، پاسخ بدهند!

چهارشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۳۹ ق.ظ

آیت‌الله العظمی سید کمال حیدری در بیاناتی علمای اهل سنت را به سختی به چالش کشید؛ به طوری که با روشی جدید، عصمت اهل‌بیت(ع) را بر اساس آیۀ تطهیر، اثبات کرد. لذا اهل سنت اگر می‌توانند، پاسخ بدهند!

 

 

 

به گزارش پایگاه شاگردان آیت‌الله العظمی سید کمال حیدری، آیت‌الله العظمی سید کمال حیدری در بیاناتی علمای اهل سنت را به سختی به چالش کشید، به طوری که با روشی جدید، عصمت اهل‌بیت(ع) را بر اساس آیۀ تطهیر، اثبات کشید. در ادامه بیانات این مرجع دینی آمده است.

چرا غالباً آیات ولایت و امامت را بین آیاتی می‌بینیم که بر حسب ظاهر، ارتباطی به یکدیگر ندارند؟ هنگامی که به سورۀ مبارکۀ احزاب می‌نگرید روشن است که آیۀ مبارکۀ: «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا؛ همانا خداوند می‌خواهد که از شما اهل‌بیت هر پلیدی را بزداید و شما را پاک و پاکیزه بدارد» (احزاب، 33)، این آیه بعد از آیات زنان پیامبر و قبل از همان آیات آمده است. به آیات قبل و بعد آن بنگرید!

همین آیات مستمسکی برای دیگران شد که بگویند آیۀ تطهیر ارتباطی به پنج‌تن(ع) ندارد. اساساً نکتۀ آن چیست؟ آیا ارتباطی وجود دارد یا خیر؟ چرا این مقطع میان آیات زنان پیامبر آمد؟

البته در ذهنتان متبادر نشود که این پرسش فقط متوجه ما پیروان اهل‌بیت(ع) است، پرسش به اهل سنت نیز برمی‌گردد. آنان نیز باید پاسخ دهند، اگر این مقطع متعلق به زنان پیامبر بود، پس چرا ضمیر تغییر کرد؟ مگر نمی‌گویید وحدت سیاق؟ وقتی قبل و بعدش نون مؤنث است، چرا در میانه جمع مذکر سالم شد؟ باید به این پرسش پاسخ دهند.

هنگامی که می‌گویند این آیه به علی(ع)، فاطمه(س)، حسن(ع) و حسین(ع) مرتبط نیست، پس چرا ضمیر تغییر کرد؟ نکتۀ تغییر ضمیر چیست؟ این پرسش اول است که باید به آن پاسخ دهند و تاکنون به این پرسش پاسخ نداده‌اند.

پرسش دوم، آیات قبل و بعد دائماً خانه را جمع می‌آورد: «وَاذْکُرْنَ مَا یُتْلَىٰ فِی بُیُوتِکُنَّ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ وَالْحِکْمَةِ؛ و هر آنچه در خانه‌های شما خوانده می‌شود، دریادگیرید» (احزاب، 34). اما هنگامی که از این خانه سخن می‌گوید آن را مفرد می‌آورد. اگر سخن از زنان پیامبر است، یک خانه است یا چندین خانه؟ پس پاسخ دهید.

پس اولاً چرا مذکر آورد و مؤنث نکرد؟ ثانیاً چرا خانه را مفرد آورد و جمع نیاورد؟

من بارها گفته‌ام و اکنون نیز می‌گویم، واقعاً اهل سنت پاسخی ندارند. مطمئن باشید پاسخی ندارند. حتی منصف‌ترین و عالم‌ترین و محقق‌ترین و دقیق‌ترین علمای اهل سنت هم نتوانستند به این دو پرسش پاسخ دهند.

اما ما، با کمال سادگی پاسخ می‌دهیم. می‌گویید چرا اینجا آمد؟ می‌گوییم باید همین‌جا می‌آمد. اساساً اگر رسول‌الله(ص) این آیات را اینجا قرار نمی‌داد خلاف عقل و حقیقت بود. باید همین‌جا قرار داده می‌شد. جای‌اش همین‌جاست. این آیات قرآنی با زنان چنین سخن نمود: «اگر می‌خواستید... ای زنان پیامبر نیستید... دریادگیرید» این خطاب، خطاب مدح نبود، بلکه خطاب عتاب و سرزنش بود، یعنی احتمالش هست که شما از این طرف یا آن طرف باشید. از این خطاب، مدح برمی‌آید یا خیر؟ خطاب مدح نیست.

از اینجا یک توهم به وجود می‌آمد؛ که آیا این آیات قرآن، شامل خانۀ علی(ع) و فاطمه(س) بود یا خیر؟ اگر این مقطع اینجا نمی‌آمد، می‌گفتند این نیز یکی از خانه‌های پیامبر(ص) بود، پس مشمول تمام آنچه دربارۀ زنان پیامبر آمده بود می‌شد. در حالی که خداوند مستقیماً می‌خواست اگر کسی ان قلت می‌آمد که این، خانۀ علی(ع) و فاطمه(س) را نیز شامل می‌شود، بگوید خیر! خداوند این خانه را پاک و پاکیزه نمود. این خانه ارتباطی به خانۀ زنان پیامبر ندارد.

و این نکتۀ مفرد آوردن و مذکر کردن است. چون شما نمی‌توانید بگویید که خانۀ علی(ع) و فاطمه(س) از خانه‌های پیامبر(ص) نیست، می‌توانید این را بگویید؟ پس اگر خانه‌ای از خانه‌های پیامبر(ص) است در نتیجه مشمول تمام این آیات می‌شد. خداوند مستقیماً به دلیل عظمت، پاکی و قداست این خانه، مستقیماً می‌گوید این خانه کجا و آن خانه‌ها کجا!

در نتیجه چرا خانه را مفرد آورد؟ تا آن را از دیگر خانه‌های پیامبر(ص) متمایز نماید، و دلیلش آن‌طور که عموم علمای شیعه آورده‌اند این نیست که مذکر آوردن ضمیر برای خارج نمودن زنان بود، خیر، ضمیر را مذکر نیاورد تا فاطمه(س) را خارج نماید بلکه ضمیر را مذکر آورد تا علی(ع)، حسن(ع) و حسین(ع) و در رأس ایشان رسول‌الله(ص) را داخل نماید.